Inflationen begynder at presse husholdningsbudgetter og mange danskere vil derfor kigge deres faste omkostninger igennem. I de følgende posts, giver jeg vores 4 bud på hvordan medlemsorganisationer kan forberede sig.
Vi ved af erfaring at det får flere til at søge ind i fagforeningerne: mange ønsker mere tryghed i den mere usikre fremtid. Det er altså de “ikke-organiserede” der kommer ind i kategorien af “organiserede” – så den samlede mængde af organiserede stiger i denne periode.
Det faktum skygger dog for en anden dynamik: Flere i medlems-skift mellem forbund. Mange husholdningsbudgetter nemlig bliver gennemgået og justeret, da medlemskab af et fagforbund er ofte en relativ stor post i mange danskeres budget:
-Hvad giver konkret og målbar værdi?
-Hvad kunne gøres billigere?
-Er mit fagforbund relevant nok for mig?
-Hjælper de mig nå mine karriere- og personlige mål?
Denne tendens skubber til churn – altså udmeldelser især de hos forbud der ikke har klare positive “svar” på disse spørgsmål. Hvis den samlede værdi af et medlemskab ikke står tydeligt, så bliver prisen for et medlemskab det afgørende sammenligningsgrundlag.
Dette kunne indikere nogle af de udfordringerne hos organisationerne under Fagbevægelsens Hovedorganisation, som igen i 2021 har mistet 15.000 medlemmer (trods det samlede vækst i organiserede, som beskrevet ovenfor). Og disse udfordringer kan altså blive forværret i en kommende recession.
Værre bliver det, fordi mange udmeldelser ender med at blive permanente. Det sker fordi et medlemskab tit kører på ”autopilot” i lange perioder – frem til at medlemskabet “bliver brugt” f eks ifm. arbejdsløshed.
Vi anbefaler derfor følgende “checkliste” til at imødekomme denne udfordring:
#1 Churn indsigt:
Sørg for at kunne identificere og gruppere medlemmer i risikogruppen, at kunne identificere prioriterede churn årsager og endeligt at sikre en fremadret monitorering og opfølgning.
#2 Win Back
Indsigter fra churn, kan vendes til målrettede indsatser mod medlemmer på vej væk – og identificere relevante win back målgrupper. Skaler programmer mod medlemmer der er udmeldt for nyligt.
#3 Værdi
Synliggør og demonstrerer den unikke, konkrete og relevante værdi som forbundet tilbyder hvert segment. Monitorer at dette “værdi billede” står tydeligt hos alle medlems-segmenter.
#4 Relevans i medlemsrejsen
Sikre løbende øget relevans. Medlemmer søger og forventer højere relevans af deres medlemskab baseret på karriere, segment og medlemsrejse. De mest relevante forbund ‘vinder’ kampen om nye medlemmer – og især kampen om loyaliteten.
Disse indsatser vil skabe et fundament for loyalitets-arbejdet.
Hvert af disse punkter, vil jeg folde ud i kommende posts.