, ,

# 5 Er fagforeningerne klar til “ recession” i medlemsbasen? Relevans!

# 5 Er fagforeningerne klar til “ recession” i medlemsbasen? Relevans!

Evnen til, på de rigtige tidspunkter,  at være til stede med rådgivning, løsninger og viden gennem arbejdslivet definerer en stor del af fastholdelsen. 

Vi gennemgår i en række posts, hvordan medlemsorganisationer kan angribe opgaven med udmeldelser som følge af den økonomiske udvikling. 

Relevans er ikke: “vi har altid et tilbud på hylderne, der er relevante for alle” - da mængden af forbundets tilbud og kommunikation samlet ofte betyder at hvert enkelt tilbud drukner og mange helt opgiver at søge efter dem. Flere organisationer vi har arbejder sammen med, kender til medlemmer der i feedback-interviews efterlyser tilbud, der allerede er i sortimentet. Relevans opnås ved en kombination af det rigtige tilbud, timing, segmentering - og altså ofte en benhård prioritering og personalisering. 

En grundig analyse af medlemsrejsen bør afsløre muligheder for at levere relevans:  En studerende, der nærmer sig eksempelvis afslutningen af studiet - men har ikke fundet sit faglige ‘kald’. Hun vil have helt konkrete behov for karriererådgivning og inspiration. Andre tilbud - som “et CV-kursus” eller tips til jobsamtalen - er irrelevante på dette stadie i medlemsrejsen og hendes situation. Forbundets opgave er at nærme sig præcis det specifikke behov og bedst muligt at præsentere relevante løsninger. Eksempelvis kan målrettede kommunikations-flows drypvis og proaktivt guide lige præcis dette medlem videre i denne fase - og levere konkret værdi for medlemmet. 

Hvorfor er det vigtigt? Medlemmer der bliver mødt at relevante tilbud, kommunikationskanaler og kontaktflader har en højere tendens til at forblive loyale.  “Relevans for hvert medlem” er dog på samme tid intuitivt logisk og svært at implementere i praksis. Større fagforeningers favner ofte meget bredt på tværs af fagområder og det forstærker udfordringen. Ofte bliver et tilbud af denne grund hverken relevant eller konkret, da man forsøger at benyttet en ‘one-size-fits-all kommunikation’.

Løsningen ligger i at 

-Analysere behov og medlemsrejser

-Segmentere og prioritere 

-Etablere og udnytte tværgående medlemsdata 

-Adressere de nye højtprioriterede kommunikationsspor og
brugerrejser først - og bygge gradvis kompleksitet og yderligere relevans på efterfølgende.

-Implementere marketing automation der kan levere de segmenterede og målrettede kommunikationsspor   

-Personalisere websitetet og binde brugerrejser sammen med øvrige de kanaler

-Etabler metrikker og indsaml konverteringsdata

-Etabler en baseline og optimér løbende spor og brugerrejser