Kundeservice har fået mere fokus de senere år og er fortsat helt afgørende for tilfredshed og fastholdelse af kunder - både service- og produkt sektorer… Hvilket netop understreger vigtigheden af at kundeservice ikke rebrandes som “Customer Success”.. Hver funktion driver hver sin værdi og de bør kun overlappe i begrænset omfang, hvis der skal høstes maksimal effektivitet af dem.
Vi skitserer her kort vores tanker om vigtige forskelle - samt til sidst viser en tommelfingerregel til brug for en hurtig intern evaluering.
Vigtigste forskelle mellem Customer Success og kundeservice:
Mission:
- Kundeservice reagerer og løser udfordringer på kortest mulig tid.
- Customer Success teams planlægger og implementerer imod langsigtet kundeværdi (CLV)
Finansielt
- Kundeservice er et cost center.
- Customer Success er drevet mod vækst i omsætning.
Målsætninger
- Kundeservice måles på effektivitet.
- Customer Success måles primært på kundens mål og deres succes.
Opgaver
- Kundeservice har fokus på teknisk og målrettet problemløsning - ticket by ticket.
- Customer Succes arbejder mod en styrkelse af kundeoplevelsen, produkt adoption, product og service mix og effektivitet, opsalg, krydssalg, anbefalinger, fastholdelse mm.
Handlinger
- Kundeservice arbejder reaktivt på henvendelser- hvor hovedparten af Customer Success Managerens arbejde er proaktivt i kundens interesse.
En tommelfingerregel fra The Customer Success Professionals Handbook [2020, Vaidyanathan & Rabago]:
Arbejder I 80% proaktivt og 20% reaktivt er det sandsynligvis Customer Success ellers er det mere en kundeservice funktion, der varetages.